دانستنی های حقوقی

شکایت نفقه در شورای حل اختلاف چقدر طول می‌کشد؟ ⚖️【آپدیت 1403】

شکایت نفقه در شورای حل اختلاف چقدر طول می‌کشد سوالی است که ما در این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد. در این خصوص اغلب مواردی مانند جلسه اول شورای حل اختلاف نفقه، نمونه رای نفقه شورای حل اختلاف، اجراییه نفقه چقدر طول میکشد و گرفتن نفقه چقدر طول میکشد مطرح می شوند.

با ثبت عقد نکاح دائم پرداخت نفقه بر عهده مرد خواهد بود. این مسئولیت به محض اجرای عقد باید از طرف مرد انجام شود. بر اساس شرع و قانون این نفقه به زن و فرزند تعلق می گیرد و در صورت عدم پرداخت آن امکان طرح شکایت وجود دارد که این روند از طریق شورای حل اختلاف و دادگاه پیگیری می شود.

به عدم پرداخت نفقه از طرف مرد ترک انفاق گفته می شود که از طریق مرجع صالح قابل پیگیری می باشد. مدت زمان مشخصی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد. با توجه به نوع مشکل و شرایط پرونده زمان مورد نیاز برای بررسی تعیین می شود.

در صورتی که شما نیز با چنین پرونده ای درگیر هستید می توانید از طریق مشورت با بهترین وکیل پایه یک دادگستری در کرج مشکل خود را شرح دهید. ما سعی داریم با معرفی وکلای حاذق و باتجربه در سایت وکیل از ما به شما در طی کردن بهتر پرونده های حقوقی کمک کنیم. قبل از اینکه بگوییم که شکایت نفقه در شورای حل اختلاف چقدر طول می‌کشد باید در خصوص نفقه مواردی را ذکر کنیم؛ بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نفقه چیست؟

در راستای پاسخ به سوال اینکه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف چقدر طول می‌کشد باید تعریف دقیقی از نفقه ارائه دهیم. بر طبق ماده 1107 قانون مدنی نفقه شامل تمام نیازهای زن مانند مسکن، لباس، غذا، لوازم منزل، هزینه درمان و هزینه های بهداشتی می شود که به صورت نیاز متعارف باشند.

پرداخت مالی مربوط به این امور بر اساس گفته قانونگذار بر عهده مرد است. از زمان جاری شدن صیغه عقد باید این احتیاجات توسط مرد تامین شود. در صورت عدم پرداخت و انجام این امور، ترک انفاق از طرف مرد صورت گرفته است.

همه نیازهای متعارف زن و فرزند نفقه نام دارند و باید توسط مرد با توجه به وضعیت آنها پرداخت شوند. در خصوص وضعیت زن باید به مواردی مانند موقعیت اجتماعی، وضعیت قبلی وی در خانه پدری و تحصیلات اشاره شود.

این بدین معنی نیست که باید شرایط و وضعیت سابق زن در خانه پدری برای وی توسط مرد فراهم شود. در واقع بر طبق این قانون اگر زن از مرد چنین درخواستی داشته باشد، باید نسبت به انجام آن اقدام کند. مثلا زن در وضعیت سابق خود خادم داشته است و می تواند این مورد را مرد درخواست کند. در صورت بالا بودن موقعیت اجتماعی و شغلی زن نیز باید از طرف مرد مسکن مناسبی برای وی فراهم شود؛ البته این مورد نیز با درخواست زن باید انجام شود و در صورتی که وی تقاضایی در این خصوص نداشته باشد، لزومی به اجرای آن به عنوان نفقه نیست.

قوانین شکایت نفقه

در ادامه این بحث که شکایت نفقه در شورای حل اختلاف چقدر طول می‌کشد باید گفت که قبل از هر چیز باید با قوانین شکایت نفقه آشنا باشیم. بر اساس ماده 1106 قانون مدنی شکایت عدم پرداخت نفقه و ترک انفاق از طرف مدر تنها مختص نکاح یا عقد دائم است. در ماده 1113 قانون تاکید شده است که در مواردی مانند عقد انقطاع (ازدواج موقت) امکان طرح شکایت از عدم پرداخت نفقه وجود ندارد. در این صورت باید از قبل شرط شود و یا عقد بر همین اساس جاری شود.

با توجه به این قانون در صورت عقد و نکاح موقت زوجه مستحق دریافت نفقه نیست و نمی تواند در این خصوص شکایتی مطرح کند. تنها در صورتی حق شکایت دارد که این شرط برای عقد موقت گذاشته شود؛ چراکه پرداخت نفقه از ضروریات عقد موقت نیست.

قوانین شکایت نفقه

زمان مطرح کردن شکایت نفقه

اینکه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف چقدر طول می‌کشدمی تواند این سوال را مطرح کند که زمان طرح شکایت نفقه چه موقع است؟ باید گفت بر اساس قانون با شروع زوجیت و به شرط تمکین زوجه، پرداخت نفقه بر عهده مرد است. بدیهی است که در صورت عدم پرداخت، هر زمانی زن می تواند از مرد به دلیل عدم پرداخت نفقه شکایت کند.

عدم تمکین بدون عذر موجه از جانب زن می تواند موجب شود که وی حقی در خصوص پرداخت نفقه از سوی مرد نداشته باشد. تمکین به اطاعت از همسر گفته‌می شود که به دو صورت عام و خاص است. به عنوان مثال زن باید در خانه ای که مرد تعیین کرده است زندگی کند. در غیر این صورت زن تمکین نکرده است مگر اینکه در شروط ضمن عقد این حق به زوج داده شده باشد که اختیار تعیین منزل را داشته‌باشد.

مدت زمان رسیدگی به پرونده شکایت نفقه در شورای حل اختلاف

سوال اصلی در این مطلب این است که شکایت نفقه در شورای حل اختلاف چقدر طول می‌کشد؟ باید گفت که این موضوع بستگی به عوامل متعددی دارد. در صورت تکمیل مدارک و مستندات پرونده، رسیدگی به این موضوع بسیار سریع تر خواهد بود.

مدت زمان رسیدگی به پرونده شکایت نفقه در شورای حل اختلاف

وجود نقص در پرونده می تواند روند رسیدگی به آن را در شورای حل اختلاف کند کند. گاهی طرفین برای ادای توضیحات در زمان مقرر حاضر نمی شوند و همین امر می تواند موجب طولانی تر شدن روند دادرسی شود. از این رو نمی توان زمان دقیقی برای رسیدگی به پرونده های این چنینی تعیین کرد.

کلام آخر

ما در این مطلب در خصوص اینکه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف چقدر طول می‌کشد، صحبت کردیم. باید گفت در این خصوص پرداخت نفقه بر اساس قانون در عقد دائم بر عهده مرد است. در صورت تمکین زن نفقه باید پرداخت شود و تمام نیاز های متعارف زن برآورده شوند.

باید گفت که نمی توان مدت زمان دقیقی برای رسیدگی به پرونده شکایت نفقه ذکر کرد؛ چراکه این مورد بستگی به عوامل زیادی دارد. در صورت عدم تکمیل مدارک یا عدم حضور طرفین در جلسات می تواند مدت زمان رسیدگی نیز طولانی تر شود. این موضوع از طریق شورای حل اختلاف به طرفین ابلاغ می شود.

4.5/5 - (4 امتیاز)

مرضیه آریاکیا

مرضیه آریاکیا هستم. حدود پنج سال است که در زمینه تولید محتوای سایت فعالیت دارم. سعی دارم که با تحقیق در زمینه مسائل حقوقی بتوانم محتوای یونیک را با توجه به آموزه های حقوقی سایت وکیل از ما در اختیار شما قرار دهم. از این رو نظرات شما در راستای بهبود مقالات می تواند به من کمک فراوانی کند. سپاسگذارم...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا